Mengenai Saya

Foto saya

Hanya seorang wanita yang biasa, dengan kerja yang biasa, belum ada bakat yang luar biasa dengan minat yang biasa. Jadi, biasa-biasakanlah diri menjenguk blog biasa ini.
sila-silalah 'suka' dengan blog facebook saya: https://www.facebook.com/elieynzBlog
sebahagian daripada wsb mania community (we are sabahan blogger mania) http://wearesabahanbloggermania.blogspot.com/
jemputlah ke laman twitter saya:https://twitter.com/elieynzlin
harap anda-anda tak sesat dalam blog saya, silalah datang lagi ya. Jangan lupa komen yang membina.

Khamis, 22 Mac 2012

apa itu imaginasi? bayangan?


sumber gambar dari koleksi peribadi (tak ingat dapat dari sumber mana)

salah seorang follower aku di tumblr bertanyakan soalan kepada umum.

dia memulakan bicara dengan memikirkan rupa tuhan sehinggalah kepada kesimpulan dia menganggap tuhan itu sesuatu yang kita bayangkan.

Dan dia bertanyakan pula hal apa itu bayangan atau 'imagination'. apa yang menjadikan sesuatu bayangan. pertanyaan dia dijawab dengan pelbagai cara.


Aku menjawab hanya mengenai Tuhan mencipta bayangan. Maka dengan itu, Tuhan tidak kelihatan seperti ciptaannya.

Agak lama aku termenung memandang soalannya kerana persoalan yang ditanya dalam bahasa Inggeris itu agak sukar untuk dikarang jwapan agar dia (yang tidak mempunyai agama) memahami setiap butir ayat.

tapi, nampaknya jawapan aku tidak menjawab persoalan dia langsung. Kerana dia mahukan jawapan berkenaan 'bayangan'
sumber gambar dari fanpop.com

Pada asalnya aku ingin menerangkan bahawa bayangan tercipta oleh pemikiran sama ada logik atau pun tidak bergantung pada pembacaan, penglihatan dan pemahamam seseorang individu.

komik, novel dan kartun adalah tercipta melalui bayangan yang mana mungkin sedikit sebanyak melibatkan hati dan perasaan ketika itu sama ada gembira atau sebaliknya. Dimana bayangan tidak mempunyai had.

tapi memandangkan kuota bagi jawapan itu terhad jadinya aku bertambah bingung. Kemampuan berbahasa inggeris aku adalah terhad ditambah dengan soalan yang lebih melibatkan idea dan pemikiran sebegitu. Aku boleh sahaja memilih untuk tidak menjawabnya.

3 ulasan:

Gilakah Aku!!? berkata...

Nice..

sharlina elieynz berkata...

thanks

Pelangi Indah berkata...

cantik..imaginasi merupakan kemampuan mengambarkan (sesuatu) dalam angan-angan atau mencipta sesuatu dalam bentuk angan-angan atau mencipta sesuatu secara khayalan...imaginasi tercipta bergantung dgn pemahaman individu tersebut untuk mentafsir dalam bentuk khyalan..