Mengenai Saya

Foto saya

Hanya seorang wanita yang biasa, dengan kerja yang biasa, belum ada bakat yang luar biasa dengan minat yang biasa. Jadi, biasa-biasakanlah diri menjenguk blog biasa ini.
sila-silalah 'suka' dengan blog facebook saya: https://www.facebook.com/elieynzBlog
sebahagian daripada wsb mania community (we are sabahan blogger mania) http://wearesabahanbloggermania.blogspot.com/
jemputlah ke laman twitter saya:https://twitter.com/elieynzlin
harap anda-anda tak sesat dalam blog saya, silalah datang lagi ya. Jangan lupa komen yang membina.

Selasa, 9 Ogos 2011

.....comeback stage.....

assalamualaikum.....

lama betul rasanya aku tak buka blog.. nasib baik tak bersawang.. hehe..
amacam tajuk di atas?? ok?? haha.. macam mau buat persembahan ja kan? saja ja tu.. hihi

dalam pada aku tak buka blog ni.. sempat la cuba2 mencari kerja.. yalah, dah asyik soalan ''tak cari kerja lain?'' yang keluar,... macam bunyi kena paksa ja jadinya..

aku bukannya macam redha tak tentu pasal, konon tak mau berusaha tapi aku dah selesa.. ada perkataan lagi bagus ka lagi dari tu?? 
bah.. topik bikin panas ni...


kalau kita tanya pada diri kita sendiri.. kalaulah kita diminta kerja angkat barang, kerja buruh kasar, rasanya kita mau kah? dengan panasnya yang menggigit, peluh menitik macam mandi ja tu, sakit tulang sebab angkat / kerja berat. kita sanggupkah? 

kalau aku pun tak sanggup sebab aku tak larat nak angkat berat, tempat kerja aku tu paling susah mau dapat pekerja tempatan. sebab kerjanya memang sah penat, sebab memang sah kena angkat barang. aku di pejabat, jadi taklah merasa kepenatan diorang. kalau ada pun orang tempatan mau kerja di kedai tu, memang tak lama, kadang-kadang tak sampai sehari ya, hilang gitu ja. kenapa? sebab tak sanggup. 

tapi aku tabik springlah dengan pekerja tempat kerja aku, 
sebab mau cari rezeki, kenapalah angkat gula 50kg hari-hari, atau beras sampai berkilo-kilo atau mungkin turun naik tangga selang sejam, diorang tahan juga. yalah, diorang tak ada kad pengenalan, tak ada ijazah atau setakat spm.

tapi macam mana pun, dengar jugalah kadang-kadang merungut, mengeluh, itu tak cukup, ini tak cukup. memanglah aku tak faham sebab bukan aku buat kerja macam diorang tapi susahkah kita mau bersyukur? aku mula-mula memang merungut juga sebab yalah aku kerja swasta ja, bukan di syarikat besar tapi lama-lama aku rasa selesa sebab dekat rumah ( 5minit ja ya ), makan senang ja, kalau bosan makan makanan di kedai aku balik ja rumah. tak payah fikir tambang, pakaian pun suka hati ja mau pakai apa. 

jadi, kenapa aku perlu merungutkan? aku rasa betul2 selesa. mungkin orang lain tak faham apa yang aku rasa sebab diorang gaji besar, kerajaan, tak payahlah nak membanding. aku benar-benar bersyukur dengan kerja ni. aku gembira. pada aku inilah yang terbaik buat masa ini. 

jangan terlalu mendongak ke langit, sekali sekala tunduklah memandang bumi... 

kita selami kata-kata tu bersama.. bumi Allah ini luas, rezeki itu ada dimana-mana. Tak ada manusia yang tak berguna di dunia ni. kalau tengok di televisyen, orang indonesia tu, ibaratnya belalang pun boleh dijual. bayangkanlah... apalah agaknya perasaan memakan belalang ya.. rasa belalang lah kot, hehehee...

rasa bersyukur itu nikmat wahai saudara / saudari sekalian... 
bunyi macam ceramah pagi ja.. semangat ni... 
bukan mau menyindir, bukan mau mengata tapi peringatan dan panduan buat kita bersama.. 
 aku tetap akan berkarya dalam blog ni.... 
eh.. tiba-tiba pasal karya pula..  
bukan apa.. kali ni aku akan habiskan semua siri dalam satu hari supaya tak payah tunggu atau mungkin aku cuba buat cerpen pula.. 
baiklah, selamat malam semua...


4 ulasan:

eyida berkata...

lamanya ko xda..teruskan berblog..:)

elieynz berkata...

eyida : hehehe... termalas bah aku... hehe

mate saya bulat berkata...

happy blogging ^^ done follow u :D

elieynz berkata...

mate saya bulat : dah follow awak juga..